Brno se stává Mekkou tanečníků všech stylů

Asi je to nějakou zvláštní taneční geopatogenní zónou pod Brnem, nebo čím, ale vypadá to, že ať v Brně uspořádáte jakoukoliv taneční akci nebo kurzy, budete mít neustále nabito a budete muset odmítat další zájemce pro zcela naplněné kapacity… Zítra zahajuje nová taneční soutěž „Naruby“ první den zcela vyprodaných workshopů a v sobotu 1.11.2014 pak bude vlastní soutěž, na kterou se přihlásilo 250 tanečníků z celé republiky, kteří se divákům předvedou v celkem šedesáti vystoupeních skupin i sólistů ! Vzhledem k tomu, že tato akce je původně jen ročníková práce studentky JAMU a že hned příští víkend se koná taneční veletrh Dance Life Expo, nezbývá než před organizátory hluboce smeknout a také jim držet palce… Vstupné – zdarma !

Kromě již zmíněného třetího ročníku DLE navíc v neděli 9.11. proběhne veřejná taneční akce s veletrhem nesouvisející – Dance for Kidness (Tanec pro laskavost) – I když se nejedná o akci pouze brněnskou, ale celosvětovou:

V neděli 2.11. v 17:30 nebo v pátek 7.11. v 19:00 hod. v Centru Tance v Brně na Václavské 6 (určitě se konají i jinde v republice) se můžete zúčastnit nácviku na vlastní taneční produkci, která se uskuteční ve 13:00 na náměstí Svobody (nácviky zdarma !).

Samsung i9301 Galaxy S III Neo lze pořídit v e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)

Prodloužený víkend v Českosaském Švýcarsku

Státní svátek 28. října jsem využil k pobytu v krásném, ale stále ještě trochu pozapomenutém koutě naší země – v Českosaském Švýcarsku. S cestovní kanceláří Primaparta (jak je u mě obvyklé) jsem se vydal do Krásné Lípy, což městečko nedaleko Rumburka. Kdysi průmyslové, po odsunu německého obyvatelstva po Druhé světové válce chátrající, ale nyní z popela znovu vstávající. Z původního průmyslu nezbylo téměř nic, nyní žije tato oblast především cestovním ruchem.

Po příjezdu a vybalení jsme se s kamarády chopili kytar a tvořili kulturní program. Druhý den ráno jsme se vydali na výlet na rozhledny. Počasí nám bohužel nepřálo, byla mlha. Alespoň že nepršelo…Červená značka z Krásné Lípy směrem na západ vede údolím potoka Křinice a je lemována zajímavými stavbami (v těchto místech běžnými) – podstavovými domy. Některé jsou zrenovované, jiné polorozpadlé. Je zde i komín, který zbyl z bývalé Jaegerovy továrny – zde byly vynalezeny a vyráběny spodky – jégrovky. Z hradu Krásný buk toho moc nezbylo. Jen kopec s asi dvěma kameny. Zajímavé bylo, že jeden z našich průvodců se „přiznal“, že je potomkem majitelů a že je tedy vlastníkem části některého z těch šutrů 🙂 Poté jsme v houstnoucí mlze vystoupali k rozhledně Vlčí hora. Kvůli výhledu nemělo smysl lézt nahoru, ale někteří tak učinili.

Dále jsme šli po naučné stezce ke studánce „Veronika“ a dále po Koeglerově naučné stezce. V Zahradách u Rumburka mě zmátly rezavé koleje a rozpadlá staniční budova na nádraží. Řekl jsem si, že trať je tady asi už zrušená a zdokumentoval pár fotografií. Pokračovali jsme po žluté značce a za pár minut se s hukotem vynořil z mlhy historický motorový vůz – „Hurvínek“. A já byl s foťákem sto metrů od trati a koukal naštvaně na vláček jen přes kmeny stromů blízkého lesíka… No, stávají se i horší věci 🙂

Pod Dymníkem je golfové hřiště s umělým Stonehenge a také restaurace, kde jsme se občerstvili a já si trochu brnknul na místní piáno… Rozledna byla, jak jinak, v mlze. Stejně jako na Vlčí hoře mě ale trochu udivil místní zvyk zasklívání vyhlídkové terasy na vrcholu. Což má celkem tři důsledky – jeden příznivý: netáhne tam. Ale také dva nepříznivé: zevnitř je sklo zamlžené, takže není nic vidět ani když není mlha a další věc – nelze pořádně fotit výhledy. No, třeba se nad tím někdo zamyslí… Poté jsme se vrátili po modré do Krásné Lípy a opět jsme uzavřeli večer s kytarou.

Druhý den jsme se přesunuli vlakem do stanice Jedlová, což je zajímavá uzlová železniční stanice uprostřed lesů. Odbočují zde trati do tří směrů – na Nový Bor, Českou Kamenici a Rybniště, odkud se trať dále rozvětvuje na Varnsdorf a Rumburk.

Mlha byla stejná, možná větší než předchozí den. Ale i tak jsme se statečně vyšplhali na kopec Jedlová se stejnojmennou rozhlednou. Jako vždy, nebylo nic vidět… Při sestupu se však sluníčko troch ukázalo a my jsme si mohli prohlédnout kapli a křížovou cestu na Křížové hoře po které jsme pak sestoupili do Jiřetína. Naší vedoucí se podařilo domluvit mimosezónní prohlídku středověké štoly sv. Jana Evangelisty, což byl zajímavý zážitek. Jen škoda, že po výstupu z podzemí opět zašlo slunce za mraky. Zřícenina hradu Tolštejn byla naše další zamlžená zastávka. Z Jedlové jsme se vrátili vlakem. Večer tentokrát problěhl ve stylu oldies disco.

Poslední den pobytu se najednou vyjasnilo, i když byla zima. Byl jsem velmi zvědav na fakultativní výlet autobusem na německou stranu – do Saského Švýcarska. Přes Jetřichovice (tam jsem s touto cestovkou před pár lety také byl, doporučuji !) a Hřensko (všude vietnamští trhovci s trpaslíky = ostuda !) jsme dorazili do Bad Shcandau. Po krátké prohlídce města a části lázeňské kolonády následoval přesun podél Labe do Postelwitz – k východišti turistické trasy do skal zvanyých „Schrammsteine“ – zjizvené kameny, kde jsme nemohli minout zdejší nejznámnější vyhlídku „Falkenstein“. Tentokrát nám počasí přálo i když bylo větrno, chladno a směrem k západnímu obzoru toho nebylo proti slunci přes opar příliš vidět. Výlet jsme zakončili ve vesničce Schmilka, odkud nás autobus odvezl zpět. Ti nejstatečnější (včetně mě) pak ještě do půlnoci poskakovali v rytmu diska…

Z Krásné Lípy do Brna je kupodivu dobré vlakové spojení s jediným přestupem v Kolíně. Trochu nepříjemná je krátká doba na přestup na EC Vindobona, která nám ujela, ale naštěstí za chvíli po ní jede další „obyčejný“ rychlík. Jen člověka trochu zamrzí, že se ČD hodně zlepšily, co se týká čistoty a modernizace vlaků, ale nezájem a neprofesionální přístup některých zaměstnanců (což byla podle mě jediná příčina našeho zpoždění) jim ještě stále trochu kazí jméno…

Canon EOS 600D lze pořídit v e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)
Porovnat ceny >>

Nový foťák. A taky objektiv. První dojmy…

Můj věrný Nikon D60 mi slouží spolehlivě už více než 6 let. Časy se mění, léta jdou, nároky stoupají… a dvacet tisíc cvaknutí závěrky je už vážně dost. A tak jsem se rozhoupal k nákupu nového přístroje. A když už tak už, rovnou i s novým objektivem. Ten původní „záklaďák“ od Nikonu není úplně špatný, ale chtěl jsem něco světelnějšího, abych s ním kromě krajinek mohl fotit pohodlně (=bez blesku) třeba i v interiéru. Mám sice pevnou 35ku, která má super světelnost 1,8, ale přece jen nemožnost zoomovat je v místnosti docela omezující.

Takže jaké tělo ? Samozřejmě Nikon, mám pár objektivů a příslušenství, tak by bylo nemoudré měnit úplně všechno. A bude to formát DX (APS-C), protože full frame je na mě přece jen trochu moc vysoká třída a asi bych ho ani dostatečně neocenil. Takže ve výběru mi skončily typy D7000, D7100 a řada D5000. Nakonec mě zlákala zabudovaná GPS a dálkové ovládání přes wifi u modelu D5300. A v sadě byl zajímavý objektiv Sigma 17-50 s nejmenší clonou 2,8 – jo, to je moje volba.

Platba převodem z účtu proběhla prakticky stejně jako u notebooku. Takže v takovém případě se prostě vždy zeptejte, jestli prodávajícímu již peníze na účet dorazily. Sám vám to neřekne… (tentokrát Megapixel). Zkušební fotka v prodejně a hurá domů. D5300 má tělo prakticky stejné jako D60, jen má víc „čudlíků“. A navíc výklopný polohovatelný LCD displej s možností živého náhledu. Podle mě dobrá věc, třeba při focení na koncertě s rukama nad hlavou, nebo naopak při focení rostlin nebo hub, když je aparát prakticky až na zemi. Navíc lze nahrávat full-HD video, v době D60 se video do zrcadlovek vůbec nedávalo. A ta citlivost ! ISO 12800 a ještě nad ním stupěň Hi-0.3, Hi-0.7 a Hi-1 (nastavení citlivosti je možná zbytečně „rozdrobené“ na příliš mnoho malých mezistupňů). To bude šumět… No, šumí to. Ale D60ka na ISO 1600 šuměla mnohem víc.

Objektiv Sigma působí sympaticky. Zoom se dá zamknout podobně jako u Nikonu 18-200, ale tam je to kvůli těžkému tubusu, který se samovolně vlastní vahou vysouvá, řekl bych že u Sigmy je skoro zbytečný. Bohužel nelze manuálně doostřovat v A režimu. Ale jinak je dojem veskrze příznivý.

Na větší rozlišení a také kvůli videu jsem potřeboval i rychlejší a větší paměťové karty.V Megapixelu jsou o 50-100% dražší než v počítačových prodejnách. Takže nakoupím jinde. Podle recenzí mi vycházely nejlíp karty Transcend. konkrétně typ SDHC 600x 32GB UHS-I a to především v poměru cena/výkon. Jiné podobné karty stojí třikrát tolik….

V neděli by měl proběhnout výlet. Tak po pořízení prvních zkušebních snímků (fotky z obýváku sem dávat nebudu) budeme v recenzi a v dojmech pokračovat…

Transcend SDHC 600x 32GB UHS-I class 10 lze pořídit v e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)

Burčákový pochod 2014

Šidleny

V sobotu 11.10. jsem byl, nic zlého netuše, vylákán na turistický pochod Hodonínskem. Akci organizovali přátelé ze Slovenska, měl jsem zrovna volno a z Brna to není tak daleko, takže jsem to uvítal i jako příležitost se s nimi setkat a zároveň si udělat výlet krajem, kam příliš často nechodím (moje nejčastější výlety: Svratecko, Českomoravská vrchovina, Moravský kras, Ivančicko, Náměšť nad Oslavou…). Začalo mi být však podezřelé, že v sobotu ráno se směrem k Břeclavi začíná vlak plnit,místo toho, aby se vyprazdňoval. Stejně tak byl podezřelý spěšný vlak Brno – Čejč, který jede jen 11.10.2014… (já jsem jel pravidelným spojem). Nejsem sice úplný abstinent, ale na pití mě moc neužije… no zkrátka, šlo o tradiční pochod za burčákem. Cesta z Rohatce do Vacenovic byla celkem pohodová, naše skupina 21 turistů občas potkala nějakou menší skupinu, krajina tu připomíná spíš lesopark. Dokonce jsme viděli i nějaké houby – bedle, babky, podmásníky… A bylo na začátek října velmi neobvyklé teplo, chvílemi až dusno. Ve Vacenovicích si někteří členové výpravy stěžovali na nepřítomnost stánků s burčákem, což bylo divné. U kapličky na obrubníku jsme se občerstvili z vlastních zásob a dál jsme již procházeli mezi vinicemi za neustálé střelby

plašičů špačků. Vinohrádky, Náklo – tady jsme se zastavili u památníku slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje. Dál Milotice a – Šidleny. Tak tady už si na nepřítomnost burčáku nikdo nestěžoval. Šidleny není obec, je to osada složená pouze z vinných sklípků. A všechny byly otevřené a s obsluhou, někdy krojovanou. Kromě burčáku a vína byly k mání klobásy, tlačenka, grilovaný sýr a další pochutiny a suvenýry… Lidí všude plno. hrála cimbálovka (hráli fakt dobře). Asi půl hodiny jsme nasávali burčák a atmosféru tohoto místa a poté se odebrali na zpáteční cestu. Někteří do Dubňan na autobus a ti zdatnější na mírně vzdálenější železniční zastávku do Mutěnic. Chtěl jsem stihnout vlak ve čtyři odpoledne z Mutěnic do Zaječí a pak do Brna. Nechtělo se mi objíždět půl Moravy přes Hodonín a Břeclav. V osadě Horní huť jsem se tedy rozloučil a

Burčákový pochod 2014

Šidleny

že dál budu pokračovat sám. Na cestu jsem se ptát nemusel. A vlastně jsem ani jinudy jít nemohl. Dav mě tlačil směrem, kterým jsem tušil Mutěnice (což mi šipka od cyklostezky potvrdila). U Jarohněvického rybníka jsem moje obvyklé pozorování ptactva vynechal, zaregistroval jsem jen pár přelétajících kormoránů a daleko uprostřed rybníka skupinu neidentifikovatelného ptactva. Chtěl jsem se davu trochu vyhnout, ale údaj 6,5 km na nádraží a jedna hodina do odjezdu mě od tohoto úmyslu odradily. Pokračoval jsem dál po cyklostezce, lesní cesta a silnici. V Mutěnicích to vypadalo jak na protivládní demonstraci… Desítky, možní i přes stovku autobusů a všude lidi. A burčák. Podél kolejí jsem dokličkoval mezi lidmi na dohled železniční stanice „Mutěnice zastávka“. Z dálky byla vidět pouťová atrakce s vystřelovací kabinou na

Dav v Mutěnicích

gumě. „Aha“, řekl jsem si, „ten dav asi přihlíží vystřelování nešťastníků k obloze“. Ale že by to byla až tak atraktivní ? Ne, ten dav asi tisíce lidí čekal na vlak… Naštěstí jezdily vložené spoje a ve vlaku do Zaječí jsem dokonce seděl. Rychlík do Brna nám, přes naše menší zpoždění, také neujel, takže vše dopadlo dobře…

Stojan na víno BANQUET 27W20016L, dřevěný, Brillante lze pořídit v e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)

Taneční podzim 2014

Mám na mysli hlavně styly tance o kterých jsem tu již psal .

Blíží se taneční soutěž Naruby , v pátek a v sobotu 31.10. a 1.11.2014 – zkráceně řečeno, soutěž spočívá v tom, že klasický tanec/balet se bude tancovat na moderní hudbu a naopak moderna/contemporary na klasiku. V rámci soutěže budou i workshopy pro veřejnost, ale jsou již vyprodány 🙁 Soutěž samotná bude probíhat v Divadle na Orlí.

Další velká akce se řítí do Brna a to je třetí ročník tanečního veletrhu Dance Life Expo. Na druhém ročníku jsem byl a tento si také nenechám ujít. Doufám že mi do toho nic vážného nepřijde. Především se těším na workshopy. Minule jsem si dal tři hodiny v kuse – muzikál, modern jazz a modernu (mimo jiné z praktických důvodů – nemusel jsem se po každém workshopu převlékat 🙂 ). Letos se zatím nemůžu rozhodnout, které workshopy zvolit… Dance Life Expo probíhá v rámci veletrhu Sport Expo.

Co se týká tancování moderny a jazzu pro veřejnost – v Centru Tance v Brně zbyla z moderny už jen jedna jediná hodina týdně a jazz zanikl úplně, po odjezdu lektorky do zahraničí 🙁 Ale je tu ještě DashDance, baletní škola Baláž, taneční škola Victoria, studio No Feet (step, street, jazz), Flameco Emma (jazz) a tuším že ještě něco nového vzniká. Necháme se překvapit.

Pokud by někdo věděl o dalších kurzech moderny a jazzu v Brně, piště prosím do komentářů…

Kolekce tanečních filmů DVD lze pořídit v e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)