Facebook (dneska už vlastně Meta) aktivně podporuje podvodníky

Protože platí, samozřejmě. Pokud vám připadá normální že SSD s kapacitou 10TB stojí pět stovek a fakt si ho, na základě reklamy na Xichtoknize (wish, Aliexpress, dx.com…) koupíte, je to vaše volba. Ale snad nikdo příčetný tomuhle nemůže věřit. Není nic jednoduššího, než si najít recenze třeba na Youtube – ve skutečnosti je v něm jen microSD karta (nebo víc těchto karet). Takže neodpovídá ani uvedená technologie, ani deklarovaná kapacita, ani rychlost.

Měl jsem tu drzost napsat komentář pod reklamu. Jeden facebookový kolega si tam stěžoval, že mu po nahrání 100GB dat hlásil systém, že je disk plný. Na což jsem odpověděl: „Protože to není SSD, ale microSD karta v krabičce s USB připojením…“. No a jak jsem se dozvěděl, tento komentář byl odstraněn, protože porušuje zásady komunity. Hm, tak jo, komunito. Narvi si ty „SSD“ laskavě do svých počítačů sama.

V tomhle případě aspoň chápu, proč byl komentář odstraněn, protože i peníze od podvodníků se počítají. Ale proč mi onehdy smazali komentář v ornitologické diskuzi, kde se psalo něco o tom že nějaký (už nevím jaký) pták hnusně zpívá, protože to není pěvec. Na což jsem odpověděl, že „krkavcovití taky patří do řádu pěvců a nijak krásně nezpívají“. Tak co komu na tomhle komentáři vadilo, to nechápu už vůbec…

Jo a taky nechť si laskavá komunita kromě fejkových SSD taky nakoupí hodně těch virtuálních peněz (údajně) od Tesly, na které mi tam taky furt vyskakuje reklama.

A pak se pokoušejte bojovat proti dezinformacím, když je Metě evidentně úplně jedno, co je pravda a co ne.

Rychlovlaky

Po více než čtyřiceti letech k nám na výstavu opět zavítal stále ten stejný (jen trochu zmodernizovaný a přelakovaný) francouzský rychlovlak TGV. Má sloužit jako propagační ukázka na podporu výstavby VRT (vysokorychlostních tratí s rychlostí nad 200 km/h) v ČR. První světovou velmocí VRT bylo (a stále je) Japonsko. V Evropě jsou VRT běžné – TGV ve Francii nebo ICE v Německu, dokonce se začíná něco rýsovat i v Polsku (před časem, po průjezdu stanicí Glucholazy, mi připadalo, že Poláci chtějí spíš železnici zrušit úplně…). Ovšem to jsou rozlohou několikanásobně větší země, než je naše malá a poměrně kopcovitá ČR. A proto mi stále vrtá hlavou, jestli by se nějaká rozsáhlejší výstavba VRT u nás vůbec vyplatila. Neboť o peníze jde vždy až v první řadě.
Ono není úplně reálné vzít pravítko, pospojovat tužkou na mapě všechna větší města a říct: „Tak a tady všude budou VRT“. Znamenalo by to všude postavit mosty, estakády, provrtat kopce tunely, o výkupu pozemků a ochraně významných ekosystémů nemluvě. Ne, nejsem proti, jen se snažím přemýšlet komplexně – v souvislostech. Když něco na papíře vypadá „cool“, ještě neznamená že je to vhodné všude a pro všechny. Pro naše podmínky mi připadá vhodnější jít spíš podobnou cestou jako Rakousko. Tedy kde to jen trochu jde, zrekonstruovat stávající hlavní tratě na 200 – 250 km/h a úplně nové VRT, zcela oddělené od současné železniční sítě, spíše nestavět. Ale mohu se mýlit…

Ručníkový den

Pokud zítra (tedy 25.5.) uvidíte venku někoho s ručníkem přes rameno nebo kolem krku, tak to není (nejspíš 😀 ) blázen, ale fanoušek spisovatele Douglase Adamse. Na jeho počest byl den 14 dní po jeho smrti vyhlášen jako „ručníkový den“. A proč ručník? No, tak to si přečtěte knihu „Stopařův průvodce po Galaxii“. A hlavně – žádnou paniku!

42

Lekce kytary

Přichází čtvrtletí a žáci přicházejí a odcházejí… Folk, rock, pop, blues, metal – začátečníci a mírně pokročilí, kytara akustická, elektrická, ukulele –  přihlášky zde 😉 (učím v Brně – Řečkovicích): https://tomborovicka.cz/

Sbohem krystalky

Tak nám končí vysílání rozhlasových vysílačů na středních a dlouhých vlnách. Ještě 14 dní a na krystalku a ani na stará rádia bez VKV už nic nechytíte. Se štěstím možná ještě nějakou zahraniční stanici, o kterých ale nemám momentálně přehled. Podobně jako skončilo analogové vysílání televize.

51 let od železniční nehody

11.12.1970 došlo na železničním mostě mezi Řikonínem a Níhovem na Brněnsku, poblíž osady Kutiny, ke srážce expresu Pannonia s vykolejenými vozy nákladního vlaku na druhé koleji. Štěstí v neštěstí bylo, že se dva lůžkové vozy od soupravy odtrhly a ostatní zůstaly stát na mostě.
Následky byly tragické (viz tabulka na fotce), nešlo však o nejhorší železniční neštěstí na území ČR resp. Československa. Tím byla srážka motoráku a parního osobního vlaku u Stéblové na Pardubicku 14.11.1960…

Osada Kutiny má ještě další pohnutou historii – původně šlo o ubikace totálně nasazených dělníků, kteří pracovali v tunelech mezi Tišnovem a Níhovem tehdy ještě nehotové trati (dnes č. 250 z Brna do Žďáru nad Sázavou). Sem se, po vybombardování v roce 1944, přestěhovala z Vídeňského Nového Města továrna Wiener Neustädter Flugzeugwerke vyrábějící stíhačky Messerschmitt Bf-109. Zde působila pod krycím názvem Diana GmbH. Zbytky továrny jsou patrné dones, například pozůstatky úzkorozchodné železnice podél říčky Libochovky.

Pamětní tabulka

Pamětní tabulka na mostě u Kutin

Most u Kutin

Most u Kutin

Coming Back

Hurá, tak krátký nezávislý film Coming Back, kde mám malinkou nemluvenou roličku, je už oficiálně dostupný online (P.S. zapněte si na Youtube české titulky):

Labutí píseň „Panťáků“.

Poslední měsíce provozu před zrušením čekají elektrické jednotky 560 (dříve SM488.0) pro příměstskou dopravu, známé pod přezdívkou „Panťák“. První dva prototypy byly třívozové, další pětivozové a v poslední verzi šestivozové. Od roku 1966 odvozily tisíce cestujících v osobních vlacích v okolí Brna především ve směrech na Žďár nad Sázavou a na Břeclav. Před několika lety byly převedeny na směry Letovice a Křenovice. Na svou dobu byly poměrně moderní, například centrální pneumatické zavírání dveří nebylo v šedesátých letech úplně obvyklé. Ovšem nástup a výstup cestujících komplikovaly strmé schůdky (v tomto směru byly pokrokovější, dnes již zrušené, „Žabotlamy“ EM475.1, resp. 451 a 452, které lze považovat za částečně nízkopodlažní). Umakartový interiér a nebo brzdící soustava se skřípějícími brzdovými špalky se už ale vážně do jednadvacátého století moc nehodí. Na některých výkonech je již nahradily dvousystémové jednotky RegioPanter. Náhrady Panťáků – nové červenobílé RegioPantery – pod obchodním názvem „Moravia“ (řada 530 a 550, napájení pouze 25kV/50Hz) se již v plzeňské Škodovce montují a některé už testují na zkušebním okruhu. Jedna souprava SM488.0 je v původním nátěru již vyhrazena jako muzejní exponát.

Elektrická jednotka 560

Elektrická jednotka 560

Elektrická jednotka 560

Elektrická jednotka 560

Elektrická jednotka 560

Elektrická jednotka 560 – muzejní exponát